Kontrola besa kod zavisnika

Šta je bes?

  1. Bes ili ljutnja –  osećanje koje doživljavamo kada procenimo da se neko neopravdano ponaša na način koji ugrožava neku našu vrednost/pravilo.
  2. Ljutnja, na komunikacionom planu, predstavlja zahtev za promenom ponašanja druge osobe/situacije ili samog sebe.
  3. Ponašanje koje proističe iz osećanja ljutnje je agresivno ponašanje.

Bes nije:

  1. refleks
  2. automatska reakcija
  3. izazvan ponašanjem drugih ili nepovoljnim situacijama.

Šta su ciljevi  besa i agresivnog ponašanja?

  1. očuvanje lične vrednosti
  2. očuvanje osnovnih potreba
  3. očuvanje osnovnih ubeđenja.

Svako od nas ima svoj način ispoljavanja besa. Ove šeme ponašanja uče se u najranijem detinjstvu, ili posmatranjem reakcija roditelja na bes, ili kroz samoodbrambenu reakciju na način na koji su nas tretirali. Činjenica je da mnogi zavisnici potiču iz porodica u kojima nije postojao adekvatan način komunikacije među članovima. Bolje razumevanje načina na koji se ljudi bore sa besom – ili se ne bore – pomaže da se izmeni bilo koja destruktivna uloga u emotivnim i drugim odnosima. Konstruktivno ispoljavanje besa znači da čovek ostaje pri svojim ubeđenjima, ali to mora da uradi na svesnom  nivou, planski i poštujući dostojanstvo drugih ljudi.

Bes postaje problem kada ga osobe osećaju intenzivno, ponavljano i dugo i kada ga ispoljavaju na neprikladan način. Veoma često ili intenzivno osećanje besa dovodi do ekstremnih fizičkih napora. Tokom produženih i učestalih epizoda besa, određeni delovi nervnog sistema postaju jako aktivirani, što dovodi do povišenog krvnog pritiska i pojačanog lupanja srca tokom dužeg perioda. Ovaj telesni stres može izazvati mnogobrojne zdravstvene smetnje, poput hipertenzije, bolesti srca, sniženja efikasnosti  imunog sistema… Sa zdravstvene tačke gledišta, to su dovoljni razlozi za učenje načina kontrolisanja besa. Emocionalne posledice izliva besa su, u nekim slučajevima, i značajnije od svega drugog. Osoba nesposobna da kontroliše sopstvene “napade besa” često biva uvučena u začarani krug sastavljen od mešavine različitih nezdravih emocija.

Izlivi besa su vrsta navike – ne samo da bes nije nasleđen, već naučen, nego je i veoma predvidiv, jer predstavlja vrstu navike. Osoba koja besno reaguje u određenim situacijama, postaje predvidiva okolini, koja uči koje situacije okidaju agresivne reakcije kod ove osobe. Navike su, po definiciji, ponašanja koje se iznova i iznova ponavljaju bez razmišljanja.

cropped-audio-visual.jpg

Odvikavanje:

  1. osvešćivanje besa – da bi porazili svoju naviku, čovek mora prvo da je postane svestan. Mora postati svestan situacija, okolnosti i ponašanja koje okidaju besan odgovor. Ovo uključuje i razumevanje negativnih posledica  agresivnog ponašanja.
  2. strategije za kontrolu besa – da bi se prevazišao bes, potrebno je razviti veštine za to. Ove veštine ili strategije se mogu koristiti da zaustave eskalaciju besa pre nego što se izgubi kontrola i dožive negativne posledice. Efektivan komplet strategija uključuje i preventivne mere i strategije savladavanja besa na licu mesta.
  3. postavljanje ciljeva– svakom ko želi savladati bes, cilj je isti – savladavanje besa. Ciljevi su lični utoliko što pojedini ljudi žele da savladaju bes u određenim situacijama u kojima su izlivi besa za njih najpogubniji. Ukoliko zavisnik izgubi kontrolu u momentu kada neko pokaže nerazumevanje za njegove postupke koje uzrokuje sama zavinost, to može da dovede do sukoba. Zato je važna edukacija samih zavisnika i ljudi koji sa zavsinicima rade.
  4. metar za bes –  jedna od osnovnih strategija samopomoći i prvi korak za samostalno uviđanje intenziteta besa, te samim tim i prvi korak u savladavanju besnih reakcija. Strategija koja pomaže da izmerimo količinu besa i efikasnije postavimo ciljeve za promenu. Metar za bes služi za osvešćivanje besnog načina reagovanja i učenje kako da ga kontrolišemo.

Reference:

[1] http://psihoterapijsketeme.rs/2011/kontrola-besa-2/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: